پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳  |  Thursday, 21 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۶۵۸
تاریخ انتشار : ۲۶ : ۱۱ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
کارگردان «گل به خودی» می‌گوید در انتخاب بازیگران این فیلم به مشکل برخورده است چراکه در سینمای ایران بازیگر کودک و نوجوان به تعداد انگشت یک دست هم وجود ندارد.

احمد تجری کارگردان و یکی از فیلمنامه‌نویسان فیلم «گل به خودی» که قرار است به زودی در سینما‌های کشور روی پرده برود، در گفتگو با خبرنگار سینمایی پایگاه خبری دیباچه درباره ایده اولیه این فیلم مطرح کرد: از مدت‌ها پیش من به همراه دوستان به مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست سر می‌زدم که در یکی از این مراکز زمانی که با مسئولان آنجا و بچه‌ها صحبت می‌کردم، متوجه حس امیدی که در بچه‌ها وجود داشت، شدم و برایم جالب بود.
 
پرورش دادن کودک و نوجوان در آموزشگاه‌های بازیگری اصولی و استاندارد نیست | در سینمای ایران بازیگر کودک و نوجوان به تعداد انگشت یک دست هم نداریم!

وی ادامه داد: اکثر آن‌ها منتظر بودند پدران و مادرانشان روزی برای گرفتن آن‌ها به مرکز مراجعه می‌کنند همچنین برخی می‌گفتند قطعا پدران و مادران ما نمی‌دانند که اینجا هستیم و خودمان باید آن‌ها را پیدا کنیم. این مسایل جرقه‌ای در ذهن من زد که نتیجه آن نگارش فیلمنامه «گل به خودی» با همراهی لاله قهرمانی شد.

به گفته کارگردان «گل به خودی»، ۲ ماه پیش تولید این کار و ۳۵ جلسه تولید آن به طول انجامید. تجری درباره کار در شرایط کرونایی اظهار کرد: ما بالای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر کودک و نوجوان داشتیم که هر روز باید سر صحنه حاضر می‌شدند و در کنار ۴ تا ۵ بازیگر اصلی نوجوان ما کار می‌کردند. قطعا این موضوع کار ما را سخت‌تر و نگرانی ما را بیشتر کرده بود چراکه شناختی از کرونا نداشتیم و سلامت بچه‌ها و عوامل در اولویت قرار داشت. خداراشاکرم که در زمان تولید با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از جمله گرفتن تست کرونا هیچ کدام از عوامل مبتلا نشدند و کار را به سرانجام رساندیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با حضور خوانندگان و اهالی موسیقی به عنوان بازیگر در کار‌های هنری موافق است یا نه، عنوان کرد: از نظر من حضور بازیگران در عرصه خوانندگی و یا حضور خوانندگان در عرصه بازیگری به شرط توانایی، استعداد و سواد مانعی ندارد چراکه افراد می‌توانند خود را محک بزنند. افراد موفقی هم در این زمینه داشته‌ایم، اما کسانی هم بودند که موفق نبوده‌اند. متاسفانه افرادی هم هستند که فکر می‌کنند، چون خواننده معروفی هستند و یا در فضای مجازی دنبال‌کننده زیاد دارند باید حتما بازیگر خوبی باشند و این اصلا درست نیست.
 
پرورش دادن کودک و نوجوان در آموزشگاه‌های بازیگری اصولی و استاندارد نیست | در سینمای ایران بازیگر کودک و نوجوان به تعداد انگشت یک دست هم نداریم!

یکی از فیلمنامه‌نویسان «گل به خودی» افزود: در حال حاضر سریال‌هایی در شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شوند که خوانندگان نیز در آن‌ها بازی دارند. البته در این یک سال و نیم اخیر با وجود کرونا اوضاع کنسرت خوب نیست و برخی به بازیگری روی آورده‌اند. ما بازیگران خوب و مستعد زیاد داریم و هنوز پشت در مانده و منتظرند خود را نشان بدهند، اما متاسفانه برخی خوانندگان به دلیل تعداد بالای دنبال‌کننده در فضای مجازی بازیگر می‌شوند که این درست نیست.

تجری با بیان اینکه گروه «پازل» نقش خود را در این فیلم ایفا می‌کنند، تاکید کرد: در قصه گروه «پازل» را داشتیم و علی رهبری و آرین بهاری نقش خودشان را در «گل به خودی» بازی کردند و کاراکتر اضافه‌ای نداشتند.

وی درباره انتخاب بازیگران این فیلم به ویژه بچه‌ها تصریح کرد: ما در انتخاب بازیگران به مشکل خوردیم چراکه در سینمای ایران بازیگر کودک و نوجوان به تعداد انگشت یک دست هم نداریم و این کمبود بدین دلیل است که پرورش دادن کودک و نوجوان در آموزشگاه‌های بازیگری اصولی و استاندارد نیست.

کارگردان «گل به خودی» ادامه داد: ابوالفضل رجبی بازیگر سریال «پایتخت» اولین گزینه ما برای یکی از کاراکتر‌های اصلی بود چراکه من بازی او را در «پایتخت» دیده بودم و به نظرم توانایی و استعداد لازم را داشت. همچنین رایان سرلک بازیگر «زیرخاکی» گزینه بعدی ما بود که انتخابش کردیم و ۲ بازیگر دیگر برای نقش بچه‌ها نیاز داشتیم که از تعدادی تست گرفتیم و به انتخاب نهایی رسیدیم.

تجری درباره استفاده از چند عروسک بنا بر نیاز فیلمنامه در «گل به خودی» گفت: در حقیقت از عروسک‌های تَن‌پوش استفاده کردیم،  یعنی عروسک‌هایی هم‌‎قد بچه‌ها داشتیم و فرد با تجربه در این زمینه داخل تن‌پوش می‌رفت. از این شیوه استفاده کردیم که کمی از فضای عروسکی همیشگی خارج شویم، کار رئال به نظر برسد و برای مخاطبان باورپذیرتر باشد. این تجربه برای من متفاوت بود و خداراشاکرم که خوب از آب درآمد.

وی در جواب به این سوال که برای باورپذیر بودن قصه و جذابیت آن برای کودکان از چه ابزار‌هایی استفاده کرده است، بیان کرد: تلاش کردیم کار‌ها و چالش‌هایی را برای بازیگران در قصه بگنجانیم که علاوه بر باورپذیر و جذاب بودن دور از ذهن کودک نباشد و زمانی که خود را جای شخصیت می‌گذارد، احساس کند که می‌تواند خود را جای شخصیت قصه بگذارد.
 
پرورش دادن کودک و نوجوان در آموزشگاه‌های بازیگری اصولی و استاندارد نیست | در سینمای ایران بازیگر کودک و نوجوان به تعداد انگشت یک دست هم نداریم!

یکی از فیلمنامه‌نویسان «گل به خودی» درباره چالش‌های ساخت اثر برای کودکان و نوجوانان مطرح کرد: در ایران کمتر اثری برای کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود در حالی که من عاشق سینمای کودک و عاشق سینمای امیر نادری، بهرام بیضایی، مجید مجیدی، کیومرث پوراحمد و... هستم، اما متاسفانه خیلی سال است که مانند فیلم‌های این عزیزان ساخته نمی‌شود.

تجری افزود: به واسطه تجربه‌ام برایم راحت‌تر بود که فیلم دیگری بسازم، اما دوست داشتم کار کودک کنم و یک اثر مفرح و خانوادگی برای آنان بسازم که ماندگار باشد. یک دینی به سینمای کودک دارم که امیدوارم در «گل به خودی» ادا شده باشد. همچنین لازم است بگویم که کیومرث پوراحمد بسیار در پیش تولید کمک کرد و من از راهنمایی‌های ایشان بسیار استفاده کردم.

وی در پاسخ به این پرسش که «گل به خودی» چه حرفی برای مخاطبان خود دارد، اظهار کرد: مهمترین حرف من در این فیلم امید دادن و امید داشتن است که بسیار در جامعه و میان مردم و بچه‌ها به دلیل اتفاقات تلخ و سیاهی که در اخبار می‌بینیم، کم شده است در حالی که افراد در هر شرایط بدی می‌توانند امید داشته باشند چراکه امید انسان را سرپا نگه می‌دارد.

کارگردان «گل به خودی» با اشاره به اینکه برای زمان اکران تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار تصمیم گرفته‌اند، عنوان کرد: امیدوارم در شرایط درست و با حمایت مسئولان بچه‌ها بتوانند به سینما بیایند و فیلم را ببینند. سلامت مردم برای ما در اولویت است، اما معتقدم سینما امن‌ترین مکان نسبت به مکان‌ها دیگر است چراکه به لحاظ رعایت اصول بهداشتی قابل کنترل است و می‌توان با خیال راحت فیلم را تماشا کرد.

تجری در پایان با بیان اینکه این فیلم قرار است در خارج از کشور نیز اکران شود، گفت: با چند کمپانی پخش‌کننده صحبت کردم و مذاکرات خوبی داشتم و در حال حاضر برای مذاکرات نهایی در سفر هستم. «گل به خودی» قطعا در اروپا یعنی کشور برتانیا، فرانسه و آلمان اکران‌های محدود خواهد داشت و قصد داریم علاوه بر جذب مخاطب ایرانی، مخاطب بین‌المللی نیز جذب کنیم چراکه سوژه و قصه برای مخاطب کودک و نوجوان است و قصه می‌تواند جهان شمول باشد که امیدوارم اتفاق‌های خوبی رقم بخورد.

داستان «گُل به خودی» به تهیه‌کنندگی علی قائم مقامی قصه آمال و آرزو‌های تعدادی کودک است که در پرورشگاه زندگی می‌کنند و به کمک چند عروسک وارد ماجرا‌هایی فانتزی و جذاب می‌شوند.
 
گفت و گو از: سپیده شریعت رضوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار